tiistai 9. elokuuta 2011

Kirjasta kimmoke hyvään tekoon

Kävin tänään luovuttamassa verta. Veripalvelussa on meneillään ruusuviikot, joten nyt kannattaa käydä verenluovutuksessa - hyvän mielen ja pullakahvien lisäksi sieltä saa vielä kauniin ruusun kaupan päälle!

Olen luovuttanut verta melko säännöllisesti koko aikuisikäni, ja syy siihen löytyy - yllätys, yllätys - kirjallisuudesta!

Doris Lundin Eric on tositarina leukemiaan sairastuvasta Ericistä, Lundin omasta pojasta. Luin kirjan teini-ikäisenä useampaan kertaan, ja se oli valtavan koskettava. Erityisesti minulle jäi mieleen kuvaukset sairaalan veripalvelusta, jossa ihmiset kävivät verenluovutuksessa, ja jonne Ericin perheenjäseniä ja ystäviäkin usein hälytettiin, kun poika tarvitsi nopeasti uutta verta. Lund kehui veripalvelun tunnelmaa ja henkilökuntaa todella ystävälliseksi ja mukavaksi - lieneekö kyseessä yleismaailmallinen ilmiö, sillä minulla on aivan samanlaisia kokemuksia täkäläisestä veripalvelusta! Sinne on aina mukava mennä, hoitajat ovat hyväntuulisia ja tunnelma rento ja välitön. Ja pulla on hyvää!

Eric siis antoi minulle kimmokkeen verenluovutukseen, ja kun kokemukset siitä olivat alusta lähtien positiivisia, olen jatkanut harrastusta ja aion jatkaakin niin kauan kuin minusta vain kelvollista verta irtoaa. Suosittelen muillekin sekä Ericin lukemista että verenluovutuksessa käymistä! Veripalvelun sivuilla on tietoa luovutuspaikoista, veritilanteesta ja siitä, mitä luovuttajalta vaaditaan. Ja ruusujakin saa vielä tämän viikon loppuun asti!

1 kommentti:

  1. Tämä oli hyvä postaus, jonka tärkeyttä ei voi kyllin korostaa. Kiitos. :)

    VastaaPoista