sunnuntai 1. toukokuuta 2011

Päivä 13: Lempikirjailijani

En osaa nimetä vain yhtä lempikirjailijaa, joten nimeän monta suosikkiani:

Ian McEwan: olen tykännyt oikeastaan kaikista lukemistani McEwanin kirjoista. Pari viimeisintä (Rannalla ja Polte) eivät ole olleet ihan huippuja, mutta luotan että Ianin kynästä irtoaa vielä yhtä loistavia teoksia kuin Lauantai tai Sovitus. Pidän kovasti myös Amsterdamista (joka taisi olla ensimmäinen lukemani McEwanin kirja) ja esikoisromaani Sementtipuutarhasta (joka on jäänyt mieleen todella ahdistavan tunnelmansa takia - vaikuttava kirja siis).

Astrid Lindgren: suosikkilistan kärkipäässä jo lapsuudestani lähtien. Hänenkin kohdallaan täytyy todeta, että olen tykännyt kaikesta lukemastani. Tärkeimpiä ja rakkaimpia ovat lastenkirjojen pyhä kolminaisuus eli Veljeni, Leijonamieli, Ronja ryövärintytär ja Mio, poikani Mio.

Juha Itkonen: Anna minun rakastaa enemmän on yksi kaikkien aikojen lempikirjoistani, Myöhempien aikojen pyhiä on myös todella hyvä, ja muistakin Itkosen kirjoista olen tykännyt vaikka ne eivät ihan kahden ensimmäisen romaanin tasolle ole yltäneet. Tykkään myös Itkosen kolumneista, joita on julkaistu ainakin Imagessa ja jossain naistenlehdessä (olisiko Me Naiset?). Olen samaa ikäluokkaa Itkosen kanssa, joten hänen lapsuus- ja nuoruusmuisteluihinsa on helppo samastua - olen esimerkiksi musadiggarina käynyt läpi kaikki samat brittipop-, grunge- ynnä muut vaiheet kuin Anna minun rakastaa enemmän -kirjan päähenkilöt ja oletettavasti myös kirjailija itse.

Bubblin' under: Siri Hustvedt, Cormac McCarthy, Monika Fagerholm, Lionel Shriver, Merete Mazzarella, Paul Auster, Gabriel Garcia Marquez...listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti