perjantai 17. kesäkuuta 2011

Päivä 24: Kirja, jonka toivoisin useampien ihmisten lukevan

Haluaisin, että ihmiset ylipäänsä lukisivat enemmän kirjoja. Minusta on jotenkin surullista, että on lapsia, joille ei koskaan lueta, ja aikuisia, jotka sanovat lukeneensa elämänsä aikana vain yhden kirjan, kun koulussa oli pakko että pääsisi äidinkielen kurssista läpi. No, mikäs minä olen muiden harrastuksia arvostelemaan, mutta kun itse olen aina rakastanut lukemista ja saanut kirjoista niin paljon iloa, oppia, viisautta, sivistystä, ymmärrystä ja mitä kaikkea, niin tuntuu että lukemattomat ihmiset (lukemattomat lukemattomat, heh) jäävät paljosta paitsi.

Mutta yksittäinen kirja, jonka toivoisin mahdollisimman monien lukevan, se onkin paljon vaikeampi keksiä. Haluaisin valita jonkin viisaan kirjan, joka kertoisi jotain ihmisenä olemisesta ja koskettaisi lukijoita, antaisi elämyksiä ja herättäisi ajatuksia.

Tai ehkä minun ei pitäisi ajatella niin suuresti ja vaikeasti, vaan valita vain joku omista lempikirjoistani ja tuputtaa sitä kaikille, koska jos minä tykkään siitä niin pakkohan kaikkien muidenkin on tykätä.

Ääh, en osaa valita mitään kirjaa. Sanon vain, että lukekaa, ihmiset, lukekaa! (Ja taidan saarnata käännytetyille, koska kirjablogin lukijat varmaan lukevat paljon ihan ilman kehotustakin. :))

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti